forside

Vestaustralien

Denne guide til surfeventyr i Vestaustralien er baseret på en 5mdr lang tur, jeg var på fra oktober ’07 til marts ’08. Jeg vil her forsøge at beskrive hvilke forhold man bør tage med i overvejelserne, hvis man overvejer en tur ”down under”
Guiden er opdelt i tre: En spotguide, seværdigheder og lidt praktiske ting

Spotguide

 

sandy bay

sandy bay

Exmouth. Dette var det nordligste spot vi sejlede på. Selve byen er ikke noget, der er værd at skrive hjem om, men den ligger på en halvø med en flot nationalpark ud til The Ningaloo Reef. Her er virkelig gode muligheder for at fiske, snorkle, paddel-, kite- og windsurfe. Desuden er der et rigt dyreliv med bl.a. havskilpadder, spækhuggere, humpback hvaler, sorte delfiner ”tamme” kænguruer osv.
Vi windsurfede ved ”Ligth House” hvor der ligger et rev lidt downwind for hvor man går ud. Der kommer nogle super fine bølger ind, og der er rigtig langt imellem dem. Revet er ikke mere end et par hundrede meter bredt, så man nemt sejle udenom på vej ud.
Inde i nationalparken fandt vi et rigtig ”postkort-spot” med turkisblåt fladt vand, som hedder ”Sandy Bay”. Det er en stor lagune, der er beskyttet af rev på ydersiden. Her var virkeligt godt til freeride/freestyle og der var en del kitere, som også havde fundet vej derop, men der er rigeligt med plads, så linerne kom ikke i vejen.
Det koster 10$ pr bil pr dag at være i nationalparken, men der findes en håndfuld primitive teltpladser man kan overnatte på uden at betale ekstra.

 

 

 

 

king waves

Cutback

aftenhygge

Gnaraloo er den sydligste del af The Ningaloo Reef, og det legendariske spot er virkelig i verdensklasse. Bølgerne bliver nærmest uendeligt lange og det er ikke umuligt at få op mod 20 turns pr bølge. Bølgen brækker forskellige steder, så man har mulighed for at ramme lippen mange gange på samme bølge.
Revet er temmelig lavt, så det er dumt ikke at have sko på og derudover er det en god idé med lidt ”tøj” på kroppen.
Det er en kæmpe oplevelse at komme ud midt i ingenting, med 150km til nærmeste by (Carnavon), og hvor de sidste 80km er på en hullet grusvej. Der får man nogle virkelig flotte solnedgange, og den uforstyrrede nattehimmel er ligeledes et flot syn.
Folk, der kommer derop, er selvsagt meget comittede og niveauet på vandet er rigtig højt. Derudover er en rigtig god stemning på pladsen, og folk er generelt ganske venlige og snaksaglige.
Der er hverken strøm eller ferskvand på pladsen, så det er vigtigt at have rigeligt med forsyninger og et godt campingsetup (inkl. noget der kan give skygge!)
Om formiddagen er der virkelig gode paddelforhold, og derudover byder området på en masse flot natur, sand dunes hvor man kan sandboarde, gode fiske- og dykkeforhold, samt en masse forskellige dyr. Stedet var også her vi for alvor fik hilst på de kære hajer, hvilket Julie Kessler i særdeleshed kan skrive under på. Heldigvis for Julie (og os andre), så er der rigeligt med mad til hajerne, så det er eftersigende ikke nogen man skal være bange for…

 

 

 

 

delfin show

Shark Bay skulle eftersigende være et af de mest vindsikre steder i den Australske sommer. Hovedattraktionen er Monkey Mia, som er et meget turistet lille samfund, der lever af de mange mennesker, der kommer for at se de ”vilde” delfiner blive fodret hver morgen. Derudover kan man komme på en lang række cruises for at oplevet dyrelivet i bugten.
Jeg windsurfede ikke selv i Shark Bay, men bugten byder på en masse turkisblåt fladt vand, som skulle være godt til både freeride/freestyle og kitefolket.

 

 

 

 

coronation

stone

Coronation ligger små 40km nord for Geraldthon og er et rigtig godt spot på mange områder. Vinden er cross son, så det er ideelt til spring. Der er et stort fladt område på indersiden, hvis man er til den slags. Når man sejler udaf møder man de første bølger, der er på omkring ½m, derefter 1m bølger, 1½m, 2m og sådan fortsætter det indtil mastehøjde på de gode dage. Man kan så at sige selv vælge hvor stort det skal være. Frontside bølgeridning er selvsagt ikke det nemmeste her pga. vindretningen, men hvis man har timingen og teknikken i orden kan man sagtens på et par sving på bølgerne. Derimod er det et virkeligt godt sted til at udvikle sig på alt andet fra freestyle, til spring og backside bølgeridning.
Ved coronation ligger en primitiv campingplads hvor man kan overnatte for 10$pr bil pr nat.
Der kan godt blive rimeligt crowdet på vandet i højsæsonnen, men der er rigeligt med plads, og eftersom det ikke er det store down the line spot, bliver det sjælden et stort problem. En del kitere finder også til coronation, men som så mange andre steder er det forbudt at kite i windsurfzonen, så de holder sig enten up- eller downvind.

 

 

 

 

spot x

Spot x har indtil for ganske nylig været forbeholdt de lokale fra Geraldthon, og der går mange historier med ”fremmede,” der enten har fået piftet dæk eller sågar er blevet tævet, hvis de har taget en bølge fra en lokal.
Da vi var der, var folk nu ganske venlige, hvilket nok skyldes at der dels bliver smurt lidt ekstra på den slags historier, og dels at der er planer om at blive bygget en dybvandshavn til jernindustrien. De lokale windsurfere protesterer så godt de kan, men det er klart at de har nemmere ved at blive hørt hvis de får spot x til at fremstå som et yndet turistmål. Pt. ser det nu ud til at havneprojektet vinder, men windsurferne håber stadig, og prøver som sidste mulighed at få spottet erstattet med et kunstigt rev...
Spottet ligger lidt syd for Coronation, og man kommer derud ved at dreje ned af en grusvej i et af de sidste sving før man når Coronation. Det kræver en 4x4 at komme derned, og lad være med at forsøge at komme derned med en 2x4.
Der er perfekt sideshore vind på nogle rigtig sjove bølger, som både er gode at ride og springe på. Revet har tre sektioner (indre-, mellem- og ydre rev) og jo større bølgerne er, jo længere ude brækker de.

 

 

 

 

sunset

Sunset Beach ligger i den nordlige del af Geraldthon. Det kræver en temmelig stor swell før bølgerne brækker, hvilket sker relativt sjældent. Når de brækker på Sunset er det til gengæld det bedste sted i Geraldthon med gode down the line forhold og rigtig lange bølger.
Hvis Sunset ”brækker” er bølgerne især om morgenen rigtig gode til paddelsurfing.
Der er relativt tit besøg af kiterer på Sunset, men som regel er de der om formiddagen og tager ind når vinden bliver kraftig nok til windsurfing.
Der ligger en ganske udmærket campingplads lige bag stranden, som har strøm, vand og trådløst internet på hele pladsen.

 

 

 

 

point moore set bagfra

Point Moore er det sydligste spot i Geraldthon, og ligger på en stor halvø, hvor også havnen ligger. Når man står på Point More og kigger udad har man et stort fladvandsområde foran sig med to breaks bagved. Fladvandsområdet er som regel ret choppy, og bliver aldrig så fladt som Coronation.
Breaket til venstre kaldes ”Kittys Corner” og er rev de fleste sejler på. Måden man sejler det på, er ved at sejle ud bagved i en slags kanal mellem de to breaks, gå upwind og så er det vigtig at man sørger for at komme nok downwind når man rider bølgen, for ikke at lande på det lave vand på Kittys.
Det højre break kaldes ”Hells Gate” og her skal man være lidt påpasselig med at ride bølger. Ikke nok med at revet bliver rigtig lavt, hvis man ridder downwind, men man møder på et tidspunkt bølger, der brækker på tværs af dem man kom med, og der er risciko for at ”blive fanget” i et hjørne.
Bølgerne på Point Moore kan blive temmelig store og revet fanger swellen godt, så man kan som regel finde bølger, selv på de små dage.

 

 

 

 

Lancelin Ocean Classic

lonely kiter

Lancelin er en meget laid back lille by, der ligger ca 130km nord for Perth. Der er en stor lagune med fladt vand på indersiden, der dog bliver rimeligt lavt visse steder, så pas på finnerne. Der er en smal kanal man skal igennem for at komme ud til main braek, og revene på begge sider er meget lave og suger til tider tør, så det er en god idé at følge efter nogen der har været der før. Når man er kommet ud forbi revet handler det om at gå upwind og så ride bølgerne tilbage til kanalen. Rider man bølgerne downwind for kanalen, ender man på meget lavt vand.
Bølgerne kan blive temmelig store, men ender som regel i et stort close out, så meget mere end et par sving pr bølge bliver det sjældent til.
Vinden er ikke så kraftig som i Geraldthon, og ofte er det en lidt lunken affære at windsurfe i Lancelin. Der er dog ofte temmelig crowdet, hvilket nok primært skyldes den forholdsvis korte afstand til Perth.
Hvert år i januar afholdes Lancelin Ocean Classic, som er en konkurrence i wave, slalom og open ocean. Hele byen er i med i showet der løber det meste af ugen, og afsluttes med en glimrende fest på tavernen om lørdagen.
Hvor windsurfingen godt kan være lidt lunken, er det tilsyneladende ganske glimrende til kiteboarding. Upwind for windsurfstranden har kiterne et kæmpe område med masser af fladt vand og stabil, ikke for kraftig vind.
I Lancelin ligger også den legendariske Lancelin Lodge (www.lancelinlodge.com.au)  som er et af de bedste hostels i WA. Der er gå-afstand til vandet og det er et virkelig rart sted at være. Vil man til Australien uden at købe bil, så er det et godt sted at bo. Lodgen kan også stå for lufthavns shuttle.
Desuden er der også mange back packerjobs i nærheden, hvis turen skal finansieres undervejs (men husk arbejdsvisum).

 

 

 

 

letvinds kite

Perth er den eneste storby i WA og huser 1.3mio indbyggere ud af 2mio i hele staten. Byen er rigtig flot og velholdt, og ud over den overskuelige skyline, så er de fleste huse 1plans, hvorfor arealet af byen er kæmpe.
Perth ligger ned til Swan River, hvor der er rigtig meget aktivitet på vandet. Masser af sejlbåde, vandscootere, kitere, windsurfere osv. Lige bag universitetet på Stirling Higway (5) ligger et fint fladvandsspot, der ofte har besøg af windsurfere og kitere.
Tager man ud til kysten kan man kite/windsurfe ved strande som Cotteslow- og Scarborough Beach. Der kommer af og til bølger her, men der er tale om beach breaks, som brækker meget tæt på kysten, og sammenlignet med de mange andre gode spots i WA er det ikke noget at råbe hurra for. Men hvis man alligevel er i Perth er der lidt steder at vælge imellem her.

 

 

 

 

scotty mckercher

stille dag ved main break

kajaktur på floden

Margaret River er en rigtig hyggelig lille by, som ligger 15km fra vandet ca. 300km syd for Perth. Floden, der løber igennem byen, udmunder tæt på Main Break, hvor man over middag kan windsurfe/kite hvis søbrisen blive kraftig nok (sejl under alle omstændigheder kun på breaket til højre, da det venstre ender på et meget lavt rev).
Bølgerne brækker hver dag, uanset om der er swell eller ej, og bølgen brækker i midten og peeler til begge sider, foran et lavt og skarpt rev med øgenavnet ”The Surgeons Table”. Hvis man vil ramme lippen skal vide hvad man laver, da man let kan blive fanget mellem det hvide vand, og det lave rev foran. Bølgen er rigtig stejl og meget kraftfuld, så man kan sagtens hygge sig på bølgens ”skulder” uden helt så stor fare for at ende på revet. Bølgen er meget let at komme omkring, og man kan sejle udenom på vej ud bagved. Selvom der ikke kommer planingsvind, kan man sagtens tøffe ud og få nogle rigtig gode ture på bølgen alligevel.
Stedet hvor man launcher er lidt tricky, eftersom der er sprængt en smal kanal i revet, hvor man skal sejle skråt downwind i meget stødende vind for at komme ud. Når vinden hen på aftenen begynder at lægge sig, er det med at vende snuden indad, da vinden pludseligt dør helt ud.
Om formiddagen er der virkelig gode paddelsurf forhold, og der er masser af breaks at vælge imellem, så man behøver ikke at forvilde sig ud på Main Break, hvor der eftersigende skulle være hård kamp om bølgerne. Desuden kan man leje kanoer og kajakker og tage en tur op ad floden.
Der ligger campingpladser i byen, én ved main break, og derudover ligger Conto Beach ca. 20min sydpå, hvor der både er en lidt primitiv campingplads samt en rigtig flot bugt med nogle gode paddelsurfforhold på krystalklart vand.

 

 

 

 

Augusta windsurfede vi ikke på, men det er et relativt besøgt kitespot, hvor man sejler på fladt vand ved udmundingen af en flod.

Denmark skulle eftersigende også kunne leverer nogle gedigne forhold, men da vi kørte forbi var der hverken vind eller bølger.

 

Seværdigheder

Vestaustralien har en meget kort men meget veldokumenteret historie, og der skal ikke meget mere end en efterladt stald til, før der bliver skiltet i stor stil med ”Historic Site!”
Til gengæld er de beriget med en masse flot natur, hvilket er temmelig forskelligt fra nord til syd. Hvor der nordpå er ufattelig store arealer med tør, rød jord og småt buskads, er der sydpå mange kæmpe træer, vinmarker og generelt et langt mere frodigt og varierende landskab.

Nord for perth
Ningaloo Reef. Revet skulle være endnu flottere og med et rigere dyreliv en Great Barrier Reef. Det er dog mindre og slet ikke så kendt som Great Barrier. Hvis man vil opleve det på egen hånd, kan man enten tage til Gnaraloo eller Exmouth. Ønsker man guidede turer som hvalsafarier, dykkerturer med rokker, hajer, hvalhajer og over koralrev, så er det oplagt at tage til Coral Bay, som ligger umiddelbart før man når til Exmouth.
Selvom det fra stranden ser ud til at man sagtens kan windsurfe, så lad være!- 50m fra stranden begynder korallerne at stikke op til lige under vandoverfladen, og skær man sig på dem kan det give infektioner, som kan betyde flere ugers windsurfpause.

Shark Bay (Monkey Mia). Er et kæmpe naturreservat, hvor bl.a. delfiner, hajer, søkøer, havskildpadder, pelikaner osv. lever. Hovedattraktionen er som beskrevet i spotguiden Monkey Mia, hvor delfiner fra bugten kommer ind hver morgen og bliver fodret fra stranden. Hvis man vil have lidt ”tropeferie” kan et par dage i Monkey Mia anbefales.

Kystlinien

Kalbarri er en flot nationalpark ca. 150km nord for Geraldthon. Der er en rigtig flot kystlinie i nationalparken og fra turistbyen arrangeres hvalsafari, fisketurer, ture på floden mm. Desuden er der et godt paddelsurf break (Jakes Point) og selvom floden ikke er bred, kan man med lidt god vilje både kite og windsurfe på det flade vand. Har man et par vindstille dage, og trænger til at se noget andet end Geraldthon, så er Kalbarri et rigtig godt sted at tage hen.

Geraldthon Museum giver et godt overblik over WA’s korte historie med alt fra en masse skibsvrag, til mødet med aboriginals og den teknologiske udvikling i staten.

Abrolhos Islands. Har man lidt penge tilovers kan man tage en dagstur til Abrolhos Islands hvor de første Europæere strandede i 1629. Øerne ligger ud for Geraldthon og er temmelig øde med nogle fiskerhytter og vist også en resturant som undtagelse, men man kan gå ture, slappe af, bade, dykke ved nogle af skibsvragene mm.

pinnacles

Pinnacles er en ”ørken” fuld af stenstøtter, der ligger i midt i et ellers meget frodigt område lidt nord for Lancelin. Det er et af de få steder i verden, hvor dette forekommer, og det er bestemt turen værd. Specielt ved solnedgang kan man få nogle rigtig flotte billeder.

 

koala

Yanchep National park ligger lidt nord for Perth på vej til Lancelin. Det er en lille hyggelig park, hvor de bl.a. har koalabjørne, kænguruer og diverse fugle.

 

kings park

Perth. Det er svært at undgå at ende i Perth, og når man er her, bør man tage et smut i Kings Park, som er en stor park med udsigt over Swan River og byen.
Faktisk er forstaden Freemantle, som ligger ved udmundingen af Swan River, hyggeligere end Perth, der er gode strande og der er rigeligt med caféer og restauranter.

 

Syd for Perth

bornholm

Bornholm og Denmark. Her er egentlig ikke det store at se, men man skal da lige forbi og have et billede af skiltene ;o)

 

Tree top walk. Ikke så langt fra Denmark ligger ”Valley Of The Giants,” som er en skov med nogle enorme eukalyptustræer, hvor der er bygget en gangbro i trætoppene. Det er en meget fin tur, og meget sjovt at se de store træer fra oven (eller nærmere midten).

 

Winery. Syd for Perth er der utrolig mange vingårde, hvor man langt de fleste steder kan komme ind og smage på vinen, og høre lidt om hvordan de fremstilles.

 

drypsten

Caves. Fra Augusta til Busselton går Caves Road, hvor der er ca. 200 kendte drypstenshuler, og det er anslået at der er ligeså mange ukendte. Lyssætningen er som regel ret flot i hulerne, og der er altid guider med, som kan nogle gode røvere.

 

Praktiske ting

Bestil i god tid. rejser til Australien er forholdsvis dyre (omkring 10.000dkr), men der er mange penge at sparre, hvis man bestiller i god tid. Desuden er det vigtigt at undersøge flyselskabernes bagagepolitik vedrørende surfudstyr. Disse regler varierer meget fra selskab til selskab, og det bedste man kan gøre er at få på skrift hvor meget man må tage med og hvor meget det koster. Kommer man med et selskab hvor surfudstyr ikke er velkomment, kan det næsten koste lige så meget at medbringe udstyret, som flybilletten i sig slev.
Generelt må hver taske sjældent veje mere end 32kg.

Visum. man skal have visum for at rejse ind i Australien. Alt efter hvilken form for visum man ønsker (turist, arbejdsvisum mm.), betaler man nogle hundrede kroner for det. Hvis man bestiller gennem et rejsebureau, kan de ofte ordne det på dine vegne (fx myplanet). Alternativt kan man selv ansøge på www.immi.gov.au (husk igen at ansøge i god tid)

Rejseforsikring bør man have. Alt efter hvilket hospital man ener op på, hvis uheldet er ude, kan man ende med at betale rigtig mange penge for utroligt lidt. Jeg selv landede en forlænder ret hårdt, hvilket forårsagede nogle afrevne ledbånd i højrepoten, med 6 uger i gips og på krykker til følge. Her var Europæiske super gode, og betalte alt uden problemer. Nogle af de andre jeg rejste med måtte slås noget mere med Gauda for at få dem til at hoste op.

Tidsforskellen er mellem 6 og 8 timer (8 når det er sommertid), så de første par dage går med lidt jetlag.

Vinden. Man sejler primært på en sydlig søbrise, der først slår rigtig igennem over middag. For at vinden bliver kraftig nok, kræver det, at der kommer højtryk ind udefra, og isobarerne på de australske wind chart’s går på tværs af kysten, hvilket oftest er tilfældet i højsæsonen. Generelt er der varmere jo længere nord på man kommer, hvorfor vinden også er kraftigere jo længere nord på man kommer. Man sejler som regel et par sejlstørrelser mindre i Geraldthon end i Perth.
www.seabreeze.com.au er der ret præcise vejrudsigter.

Sæsonen starter så småt i oktober, hvis man er tilstrækkeligt langt nord på (Exmouth + Gnaraloo). Jo længere hen på året man kommer, desto længere sydpå kommer søbrisen. Sæsonen i Geraldthon er fra novemner-december til og med marts.
Når sommeren er på sit højeste bliver der ofte så varmt nordpå at det bliver for varmt for os nordboere. Så hvis man kommer tidligt på sæsonen er det en god idé at starte nordfra og køre stille og roligt sydpå.

Medbring surfudstyr. Priserne på windsurfudstyr er meget høje sammenlignet med danske priser, og ofte bliver der hentet nogle gamle klude og plader ud af de forskellige surfvans. Økonomisk kan det bedst betale sig at medbringe udstyr hjemmefra, og sælge det dernede inden man tager hjem igen. Selvom gearet har en sæson eller to på bagen, kan man sælge det til noget der minder om nypris i DK. Hvis ikke man selv når at sælge det, kan man få butikker som 2nd wind og Windforce (begge i Perth) til at sælge det for sig, mod at de tager 25% i kommission, hvilket dog stadig er en glimrende handel.
Man kan langt hen ad vejen klare sig med 4,7 og 5,3m2 sejl, samt omkring et 75l bølgebræt. Da vandet specielt sydpå kan være lidt køligt, er det en god idé at medbringe en shorty/sommerdragt.

Leje af udstyr. Det er muligt at leje nyt grej eksempelvis hos Rick ved Point More i Geraldthon www.sailwest.com.au . Prisen er 50$ pr dag hvis man lejer på dagbasis. Lejer man længere tid bliver dagsprisen mindre.

vores van

Bilkøb. Vestaustralien er et kæmpe land, med kæmpe afstande mellem alting, så hvis man vil se noget som helst, er det et must at have en bil. Man kan naturligvis leje biler, og her er det billigste nok www.wickedcampers.com. Med forsikring bliver det efter blot et par uger meget dyrere at leje end at eje.
Der er ofte en stribe backpacker biler til salg til omkring 4-6000$ som har alt hvad man behøver af campinggear. Dog har disse haft utroligt mange forskellige ejere, der nok sjælden har gjort mere end det absolut nødvendige for at holde bilen kørende.
Vi fik fat i noget, der mindede om en blå avis og købte derigennem en tom kassevogn til 3000$ og brugte et par dage på at indrette den og få købt campingudstyr. Efter 5mdr. havde vi kørt næsten 20.000km uden nævneværdige problemer og solgte bilen igen for 4400$.

Bilforsikring. Når man køber bil er det vigtigt at finde en, hvis ”rego” ikke er udløbet. Rego er mere eller mindre det samme som en indregistrering, og med den følger en ”statslig” ansvarsforsikring! Så hvis ikke man ønsker kasko er man klar til at køre. Bilen skal dog omregistreres, hvilket gøres på et ”licening office.” Her finder man også de nødvendige (ganske få) papirer der skal være i orden for at omregistrere bilen.
Hvis rego’en er ved at udløbe skal den forlænges, hvilket gøres ved at gå på et licening office og betale for yderligere et halvt år (ca. 200$). Så længe rego’en ikke har været udløbet i mere en et par mdr skal bilen IKKE synes for at forlænge registreringen.

morten ved campingudstyret

Camping. Det er vigtigt at have gearet i orden hvis man planlægger en campingferie, hvilket efter min mening er det eneste rigtige i WA! Hvor meget gear man behøver, afhænger af hvor langt ud i ødemarken man har planer om at komme. De fleste civiliserede campingpladser har strøm, vand, bad, toilet, campers kitchen og enkelte pladser har sågar internet. Her er prisen som regel 10-15$ pr person ved 2 personer og derover. På mere primitive pladser kan prisen komme helt ned på 10$ pr bil, og endelig er der tyskerversionen med at bruge alle faciliteter, og så køre hen på en parkeringsplads og sove (det er gratis, men også lidt dårlig stil.)

Campinggearet kan med fordel købes hos forretninger, der hedder cash converters o. lign. Dette svarer vel nogenlunde til en pantefoged, og er store forretninger, der køber stort set alt af folk i pengenød og kun giver en brøkdel af værdien for det. Til gengæld kan man som kunde gøre nogle rigtig gode køb, og få bl.a. campinggear og paddelsurfbrædder til billige penge.
Hvis det glipper hos cash converterne kan man ligeledes købe udstyret i byggemarkeder og Ikea.

Australierne er et utroligt venligt folkefærd. Man føler sig altid velkommen, og folk er altid klar på en lille sludder. Vestaustralien har en utrolig rig undergrund, med masser af guld, jern, mineraler mm. så der er masser af arbejde i miner og lignende. Dette gør at mange folk bliver ret afslappede og arbejder når de mangler penge. Bliver de fyret kan de altid få job et andet sted.

Infrastruktur. Vestaustralien er som nævnt et kæmpe land, og i forhold til Danmark, så halter ting som asfaltveje, Internet, radio- og mobildækning forståeligt nok. Hovedvejen (nord/syd) er en ganske udmærket asfaltvej, men skal man på tværs af denne uden for de større byer, så foregår det ofte på grusvej.
Mobildækning er stort set ikke eksisterende mellem byerne ligesom det er tilfældet med radiodækningen. De fleste byer/turistseværdigheder har en eller anden form for internetcafé, men forbindelsen er ofte relativt langsom, og prisen ligger mellem 5-10$ pr time.

Natteliv hvis man er et sted hvor man er heldig at der er en bar, er der som regel også live musik fredag/lørdag, og som regel god stemning . Folk går dog utroligt tidligt i- og hjem fra byen (fra ca. 20.00 til 1.00).
Desværre vrimler det mildest talt ikke med underskønne prinsesser uden for Perth, og de få pæne piger der findes, er næsten med garanti kærester til windsurfere, der har taget dem med fra Europa.

Tidsfordriv. Det er en rigtig god idé at få fat i en masse forskelligt tidsfordriv til formiddage, vindstille dage og køreturene. Bøger, computer og masser af musik kan stærkt anbefales.

Priserne er generelt en smule under dem i DK. Fastfood og kød er billigt, mens grøntsager og alkohol er dyrt.
Benzinen ligger på mellem 1,2- 1,6$ pr liter så det er billigere end derhjemme. Til gengæld er de fleste kassevogne benzindrevne og kører ikke mere en 5-8km pr liter, så kilometerprisen bliver ca. den samme som i DK. Diesel er dyrere end benzin, så her er heller ikke så meget at hente ved at købe en af de få dieselkassevogne.